tisdag 3 februari 2015

Rapporter hit och dit

En fantastisk kollektion av härliga barnkläder är på väg att växa fram. För varje dag som går så faller nya bitar på plats.

De senaste veckorna har jag suttit och skissat på illustrationer som vi ska trycka på kläderna. Jag har lärt mig hur man gör mönsterrapporter.
När jag började visste inte ens vad en rapport var.


För er som inte vet vad det är så är det en kvadrat med ett helt mönster som sedan kan upprepas. Så om en figur skärs i mitten i högerkanten så måste andra hälften komma på samma linje i vänsterkanten så att när man passar ihop ruta 1 med ruta 2 så blir det en hel figur.


Jag gjorde ett litet exempel så ni kan se. Den markerade rutan är ju hela mönstret, och när man sätter ihop den med övriga rutor (2-6) så ser ni att mönstret upprepas och passar ihop.



Här är den första rapporten jag lyckades göra, ni får tänka er den utan texten.


Medan jag sitter och gör dessa saker sitter Stina på sitt håll och gör en produktionsorder.
Hon har vanan inne eftersom hon har jobbat med sådana saker i flera år.
I går hade vi telefonmöte och gick igenom denna. Mätte figurer i mönstren och diskuterade hur vi tänkte oss
Jag satt och gjorde en massa olika exempel på tröjor. Det här är bara en tröja jag har gjort på skoj, inget som kommer ingå i vår kollektion..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar