söndag 1 februari 2015

Lär känna Stina Kempe

En presentation av oss som jobbar här är ju inte helt fel, och först ut har vi Stina Kempe.
Jag passade på att ställa lite frågor till henne medan jag satt insnöad i mitt hus långt uppe i norr.

Stina


Vem är du och vart kommer du ifrån?

Jag är 47 år gammal och född i Stockholm. Jag är gift med Anders som är norrlänning och vi har 3 barn som är min största inspiration i livet. Hanna som är 18 år, Frida som är 16 och Mira som är 8.


Hur är du som person?

Jag försöker alltid se positivt på allt och ser möjligheter i alla olika situationer som jag befinner mig i.


Vad har du gjort tidigare i livet?

Egentligen är jag ekonom och mina första 10 år jobbade jag på kontor. Men att vara kreativ har alltid funnits där och när jag bestämde mig för att satsa på min dröm var det bara att se möjligheter i varje ny utmaning.


Vad gör du helst på fritiden?

Jag älskar att lyssna på musik, träffa människor och att jogga längs med vattnet där vi bor i Lännersta.


Finns det något du i princip alltid har med dig? Något du helst inte vill vara utan?

Om jag ska på långresa är det alltid min dunkudde och åker vi bort med bil tar jag gärna med mig mitt duntäcke också. Jag älskar att krypa ner i sängen och lägga mig på kvällen.


Du har valt att starta ett företag med en person som bor i en helt annan del av landet, typ 100 mil bort. Hur kommer det sig?

När jag träffade Malin så kände jag på en gång att vi hade mycket gemensamt. Jag tycker att allt Malin gör är jättefint och vill så gärna göra något tillsammans med henne. Vi har både lite olika bagage med in i företaget och det tror jag är en kanonbra mix. 


Hur kom du och Malin egentligen i kontakt med varandra?

Jag funderade på det häromdagen och kom fram till att det var nog Malin som hittade mig och mailade mig om jag var intresserad att köpa in hennes fina Luna-figurer. 


Vad fick du för intryck av henne?

Färgglad, massor med kreativitet, norrländska och jag tror att vi kommer att kunna samarbeta jättebra.


Vad var det som gjorde att ni bestämde er för att samarbeta?

Jag vet precis – när jag köpte Malins Familjekalender och såg alla fina illustrationer. Då insåg jag att om vi inte gör en gemensam sak av båda våra begåvningar kommer vi göra ett stort misstag!


Hur kompletterar ni varandra?

Malin är illustratören och formgivaren och har oändligt med fantasi. Jag har min ekonomiska bakgrund och har lång erfarenhet av egen klädproduktion. Vi tillsammans kan skapa ett nytt klädmärke tillsammans med en helt egen touch.


Vad ser du fram emot just nu? Jobbmässigt, privat och allmänt.

Jag ser fram emot våren och att komma in i nästa fas i vårt samarbete med Luna & Juliet när allt är i full rullning. Privat ser jag framemot varmare och ljusare dagar och att vår dotter Hanna kommer hem från Paris till sommaren. Jag är så tacksam att jag får göra alla roliga saker i både mitt arbete och vara med härliga människor.


Vad är din största skräck?

Att någon i min familj får en hemsk sjukdom.


Vad är dina bästa sidor?

Ger aldrig upp och hittar alltid möjligheter och löser alla problem.


Vad älskar du mest med ditt jobb? Och vad är det värsta?

Att få vara kreativ och möta alla fina människor som finns runt att skapa, producera och sälja ett klädmärke. Det värsta är nog att ibland stöta på en kund som är obefogat otrevlig och utan att jag har någon delaktighet får en skopa ovett över mig – det är så orättvist.


Vilken årstid tycker du bäst om? Varför?

Hösten för då är det så himla vackert ute och luften blir så klar och frisk. Jag älskar att vara ute och springa i naturen när det luktar så där härligt med skog.


Har du något smeknamn, eller har du haft något?

Stintan har väl hängt med till och från.


Vad får dig att skratta?

Just nu är det skämtprogrammet Little Britain som går på en av betalkanalerna. Mina familj och vänner får mig också att skratta och jag älskar humor.


Vad får dig att gråta?

Alla onödiga krig och hur ledsen jag blir när alla barn går miste om sin trygghet, barndom och skolgång.


Vilken är din favoritglass?

Champagne-sorbé och Rom och russin.


Vad ser du på TV?

Reseprogram och humorprogram.


Vad oroar dig just nu?

Hur stressade alla barn och ungdomar blir i skolan och genom det dåligt genomtänkta betygssystemet. Det är ju alla dessa barn som ska ta över efter oss och som vi måste vara rädda om.


Vad är det bästa rådet du följt?

Jag frågade en gång en kvinna som sas ha kunskaper som ett Medium - om vilken väg jag skulle välja: fortsätta  jobba med ekonomi eller gå en årslång konstskoleutbildning. Kvinnan sa – gå på Konstskolan du! Det kommer du att ha mest glädje av. Det är det bästa rådet jag någonsin fått och kontentan är också att bättre tjäna lite mindre pengar och trivas med det man gör än att tjäna mycket pengar men samtidigt känna sig instängd.


Vad är ditt största beroende?

Resor och min familj.


Tror du på gud?

Nej – jag tror att alla människor måste ta ansvar för sitt eget liv.


Vad tycker du är viktigt hos en person?

Att man är snäll och har lätt för att skratta. Att man frågar och lyssnar men samtidigt berättar och ger av sig själv.


Vad ogillar du? 

Snåla människor och inskränkta människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar